One week at Wye Oak

Kort&gott en helt underbar vecka.

Veckan&måndagen började skinande med att tidsoptimisten Sara missade sitt tåg till Chichester. Fick boka nytt tåg, göra ett extra byte men lyckades tack och lov komma fram till slut endast 20minuter försenad. Michael hämtade mig på stationen sedan bar det av över ett vackert, bergigt landskap och 25minuter senare var vi framme på Wye Oak, Dumpford Manor Farm. Väl där fick jag träffa Bob Mayhew hans fru Chrissie, stalltjejerna Hayley&Sophie samt en hel drös hästar, hästägare och hästspekulanter.

För att klargöra lite för hästintresserade så tog Michel Langford över Bob Mayhews verksamhet October 2009. Bob bor fortfarande kvar på gården och har några få hästar i träning men mest för nöje. Bob är Britt men är ett av de större namnen i Sverige när det gäller western ridning. Han är välkänd i hela Europa och har gjort flera DVDfilmer om "basic western riding". Bob är verkligen stört skön och har roat sig hela veckan med att få prata de få ord svenska han kan dvs "tack så mycket, varsegod, hejdå, mariestad, grevagården och blöblöblöböö"

Tror det tog högst 2minuter från att jag anlänt till att jag blev placerad i arbete av Hayley som jobbar under Michael. Hayley kan vara en av de skönaste människor jag mött och istället för att tillbringa veckan i Michaels sällskap höll jag mig större delen med henne istället. Hayley jobbade under två år hos en tränaren Monty Roberts i USA där hon tränade Natural Horsemanship vilket bla inebär att du kan träna din häst till att sitta, ligga, rida utan sadel&träns osv vilket jag tycker är hur kul som hellst. Så som det ser ut nu åker jag tillbaks till henne efter påsklovet för att fortsätta träna natural horsemanship :)

Då Michael tränar minst 10hästar per dag, 6dagar i veckan, 365dagar om året, 07:15-18:00 måste allting gå undan. Dvs hästar in, hästar ut, hästar till ryktning, sadla på, sadla av, mocka, vattna, fodra, mocka igen ... slit&släng men kan inte säga annat än att jag stortrivdes :)

Har verkligen haft en toppenvecka med solsken varenada dag. Har studerat Michael,Bob och diverse andra ryttare i detalj samt alla miljader knep ifrån Hayley så nu är jag superpepp på Sverige, påsklov och hjärntvätta hästen med träningsmetoder. Utöver alla hästar har jag även hunnit med att äta 15(!!) bananer, nästintill dra upp min handledsskada samt en dejt(läst PÅTVINGAD sådan) med en OS ryttare ;)



Outdoor arena





Min absoluta favorit, 2åriga Gamble. Lite större väska& han hade vatt med till Sverige om tre veckor.


Boningshuset





Mr störtsköna Bob Mayhew


Indoor arena



Michael&Hayley arbetar Peanut i roundpen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0